Thema Event 'Bricks' bij Port of Antwerp

In het kader van ons boek 'Het Nieuwe Werken in België', dat in 2019 zal verschijnen, organiseerden we op 11/12/2018 het thema event 'Bricks' in de Port of Antwerp. Een 70-tal geboeide deelnemers kwamen er alles te weten over nieuwe werkplek-vormen en 'Activity Based Werken'.


Mogen bedrijven nog kiezen voor landschapskantoren bij de inrichting van hun nieuwe kantoren? Is Activity Based werken dé oplossing voor elk type van bedrijf? Hoe gaan we om met de verwachtingen van medewerkers en zorgen we dat deze gealligneerd geraken met de visie van het management? Dit, op gebied van de inrichting van de werkomgeving en bijhorende manieren van werken. Hebben we überhaupt nog nood aan eigen kantoren nu we werkelijk van bijna overal kunnen werken?

Het waren maar enkele voorbeelden van vragen die leefden in de periode voorafgaand aan het 'Bricks' evenement in de Port of Antwerp. Voor meer dan 70 aanwezigen werd het een zeer boeiende namiddag! 

Het nieuwe havenhuis, tevens de thuisbasis voor het Antwerps Havenbedrijf, is een architecturaal icoon. Het gebouw is bekend om zijn uitgesproken design door architecte Dame Zaha Hadid. Van een landmark gesproken!

 Voor ons, de co-auteurs van het boek 'Het Nieuwe Werken in België' én initiatiefnemers van 'Future of Work', was de Port of Antwerp een ongelooflijk dankbare locatie om ons eerste thema-event te organiseren, exclusief gericht op het thema 'Bricks: de fysieke werkomgeving'. Dat dit topic leeft bij heel wat bedrijven konden we niet alleen afleiden uit de hoge opkomst, maar ook door het boeiende vraag- en antwoord-spel dat ontstond met de ervaringsdeskundigen. Enkele besproken cases behandelen we ook in ons boek. 

Lees nu gratis al enkele cases in de digitale versie van ons boek. Surf via onderstaande knop naar de website van ons boek en vul onderaan op de pagina het inschrijvingsformulier in.


Port of Antwerp 

Eerste punt op het programma: "Overstag", het project waarmee Port of Antwerp enkele jaren geleden de organisatie transformeerde naar Het Nieuwe Werken en hun nieuwe kantoren in gebruik nam. 

Marleen Eyssen van Port of Antwerp

Uit de presentatie van Marleen Eyssen, senior project manager bij Port of Antwerp (POA), onthouden we vooral hoe zeer men gelukkig is dat ze destijds resoluut heeft gekozen voor een dynamisch werkplekconcept. Elke medewerker kiest in functie van zijn of haar activiteit van het moment welke werkplek daar best in ondersteunt. Zo heeft men naast  comfortabele werkplekken in open ruimten ook keuze uit open en gesloten overlegplekken, vaak heel informeel ingericht, of  werkplekken in verschillende vormen en formaten, bedoeld om zich 100% te  concentreren. Daarnaast kan iedereen ook nog terecht voor een informele babbel met collega's bij de coffee corners. Intern netwerken heet dat... super belangrijk! 

De belangrijkste tips die POA meegaf waren: 

  1. Een werkomgeving per team werkt het best voor ons. Tenslotte dien je met de leden van je eigen team het vaakst samen te werken.
  2. Maak duidelijke afspraken rond het gebruik van de nieuwe werkomgeving. De 'clean desk policy' is zo'n afspraak die bij ons zeer goed wordt nageleefd. 
  3. Zorg voor een uitstekende akoestiek. Dit is uitermate belangrijk voor een goed werkcomfort, zeker in open ruimtes. 

POA voerde onlangs een tevredenheidsenquête uit bij haar werknemers. Ook het nieuwe werkplek-concept en de bijhorende manier van werken (Activity Based werken) werden bevraagd. Hieruit bleek dat "Overstag" 75% van de werknemers overtuigd heeft en dat het actief heeft bijgedragen tot meer employee engagement. 


Nieuwe Werkplek-vormen

Het tweede punt op het programma was een debat over nieuwe werkplek-vormen met een experten-panel. Deze experts zorgden in hun bedrijven voor een drastische transformatie van de werkomgeving. Mensen met heel wat ervaring binnen hun eigen organisatie dus! Hun cases worden één voor één behandeld in ons boek.

Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten  die voortkwamen uit het debat: 

1. Flexibiliteit

Voor het inrichten van de kantoren is de Activity Based werkomgeving voor alledrie de cases een no-brainer. Met de kennis van vandaag zou men zelfs nog verder hebben gegaan, zowel in sharingratio (80% is nog zeer ruim) maar vooral inzake flexibiliteit. Houd je kantoren ook voor de toekomst best zo flexibel mogelijk door met modulaire oplossingen te werken. 

2. Betrokkenheid

Betrek zeker en vast je medewerkers bij het tot stand komen en de uitwerking van het project. Zorg ervoor dat ze gehoord worden en dat er rekening wordt gehouden met hun behoeften en wensen. Maar pas ook op, ga er ook van uit dat ook jouw medewerkers niet alwetend zijn. Een stuk van de verandering zal ook voor hen betekenen dat ze uit hun comfort-zone dienen te treden. Kies dus voor de juiste ondersteuning voor het bepalen van de juiste werkomgeving en help medewerkers ook vooral doorheen het  veranderingsproces. 

3. People management

Het project stopt niet bij het in gebruik nemen van de nieuwe kantoren. Integendeel, hier begint het nog maar pas. De communicatie-inspanningen hier laten doodvallen zou zonde zijn en een houdt een groot risico in voor het effectief welslagen van het project. Stel een team aan dat het project verder leidt en doorvoert na implementatie van de nieuwe werkomgeving. Blijf aandacht besteden aan een adequaat gebruik van de kantoren en werk daarbij bv met een afsprakenkader om aangepast gedrag te borgen. 


Bedankt Xavier Suykens, consulent Het Nieuwe Werken bij de Vlaamse Overheid. Bedankt Thomas Van Eeckhout, managing partner bij EASI. En bedankt Marleen Eyssen, senior project manager en Filip Callewaert, verantwoordelijk voor digital workplace, beiden bij Port of Antwerp. 


Maak kennis met ons boek 'Het Nieuwe Werken in België', alle co-auteurs en interessante cases in België.

 

Enjoy the pictures: 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x